Az X-Wing második kiadásában a leglátványosabb újdonságok egyike a Medium Base, vagyis a közepes hajótalp bevezetése volt. A mostani poszt előzményében áttekintettem a közepes talpakra vonatkozó szabályokat és a manőverezésük jellegzetességeit, így ezúttal következhet a formációs repülés témaköre.
A bejegyzéshez az ötletet a Back to Dials Podcast cikke adta, az általuk összegyűjtött dolgokat igyekeztem lefordítani, ellenőrizni és kiegészíteni. Az illusztrációk a Vassal Star Wars X-Wing Miniatures Game 8.2.0 moduljával (fejlesztő: Mu0n) készültek.
Formációk közepes talpakkal
Egymás melletti, párhuzamos pozícióból indulva két közepes hajó egyazon irányba bármilyen sebességű éleset fordulva szépen érkezik egymás mögé (akárcsak a kis- és nagytalpas hajók). Éles manőverek előtt érdemes a kezdő helyzetnél egy manőversablon-szélességnyi helyet hagyni a hajók között, de elég lehet egy lőtávmérő-szélességnyi is. A fordulás után a két hajó Bullseye arc-ja pontosan fedi egymást, valamint hasznos lehet fejben tartani, hogy amit az elöl lévő már csak range 3-ban vagy range 2-ben ér el, azt a hátul lévő még éppen „elcsípi” ugyanazon a távolságon. A következő ábra tetején látható, hogy a közepes talp 1-es élest kanyarodva is fordul már annyit, hogy átlépje az előtte álló hajót ütközés nélkül.
Ha a hajók eltérő sebességgel hajtják végre az éles fordulást, akkor 3-as és 2-es éles manővert párosítva már 1 kis talpnyi (KiT) távolságot kell hagyni a kiinduló pozícióban. Itt már a két Bullseye arc nem lapol át, cserébe nagyobb területet lefednek, tehát nagyobb esély van rá, hogy legalább az egyikbe bekerüljön az ellenfél.
Amennyiben a játékos még nagyobb területet szeretne beborítani a tűzívekkel, az egyik hajó léphet 3-as, a másik pedig 1-es sebességgel. Ekkor még nagyobb hézaggal kell őket indítani, 1,5 KiT távolság (ami valójában kb. 2 mm híján egy közepes talp szélessége) kell ahhoz, hogy ne kerüljenek átfedésbe a lépést követően.
Ugyanebből a kezdeti pozícióból indulva – a szükséges 4-es Koiogran forduló és 3-as Tallon roll manőverekre képes gépekkel – megoldható akár az is, hogy a két hajó a következő körben egymás mögött álljon, visszafelé nézzen és a Bullseye arc-juk átfedjen egymással.
Ha a két gép egyforma sebességű enyhe fordulót vesz, akkor sebességtől függetlenül 1 KiT távolságról érdemes indulni velük, hogy biztonságos távolságban legyen a sarkuk.
Az alábbi kép azt mutatja, hogyan érkeznek egymáshoz képest a hajók különböző sebességű enyhe manőverekkel. Ha ilyen alakzatot szeretnénk tartani, akkor a mozgás előtt manőversablon-szélességnyi (azaz 0,5 KiT) távolságban érdemes elhelyezni a talpakat. Ilyen esetben a leggyorsabban forduló és egyben leghátsóként célba érő hajó talpának elülső széle 1 KiT-nyival lesz hátrébb, mint a leglassabb (1-es) kanyart végrehajtó, legelőrébb érkező hajó talpának eleje. Ez a következő kör tervezéséhez hasznos információ, mivel pl. egyenes előre folytatással a két szélső hajó talpa egy vonalba hozható, ha a hátrébb lévő 1-gyel gyorsabban mozog, mint az elülső gép. A középső hajó a neki beállított sebességtől függően majd picit hátrébb vagy előrébb lesz, mint a két szélső.
Amennyiben már közvetlenül az enyhe manőver után egy vonalban szeretnénk látni a hajóinkat, akkor kettőt tudunk együtt mozgatni 1-es és 3-as sebességgel, 1 KiT szélességű üres helyet hagyva.
Vegyes formációk
Az egyenes előre mozgásnál a manőver sebességét a talp hosszához adva azt kapjuk meg, hogy a hajótalp elülső éle mennyit fog előrehaladni a pályán. Ebben az esetben az 1,5 KiT teljesen jó közelítés, ha meg szeretnénk becsülni, hogy a közepes talpú hajó hova fog érkezni. A lenti képen az látható, hogyan lehet úgy mozgatni a három különböző talpméretet, hogy a manőver végrehajtása előtt a hátsó, utána pedig az elülső élük legyen egy vonalban.
Innentől a kis és nagy hajókat könnyű egy vonalban tartani (a kicsinek mindig 1-gyel gyorsabb előrét kell betárcsázni), a közepes talp azonban csak minden második körben lesz egy magasságban a többiekkel. Ha a játékos mégis a következő körben szeretné egy vonalba hozni a hajókat, akkor a Barrel roll akció lehet a megoldás, mivel az közepes és nagy hajóknál épp 0,5 KiT igazítást tesz lehetővé. Itt arra kell viszont tekintettel lenni, hogy a repozícionáló hajó esetleg túl messzire sodródhat a társaitól.
Azonos sebességű éles manővereknél kis és közepes talpakat együtt reptetve a következő ábrán szereplő módon lehet mozogni. Attól függően, hogy a kis vagy a közepes talp esik a kanyarodás irányába, kiinduláskor különböző szélességű üres helyet lehet hagyni a gépek között. Megfigyelhető, hogy amennyiben a kis talp kerül előre, akkor a tűzívek távolságbeosztása között egész nagy, fél range-nyi átfedés lesz. Az itt látható esetben a hajók úgy indultak, hogy a talpak eleje volt vonalban, így a Bullseye átfed. Amennyiben inkább nyitni szeretnénk az alakzatot, hogy több esély kínálkozzon valakit Bullseye-ba fogni, úgy is lehet indulni, hogy a talpak közepe vagy hátsó széle esik egy egyenesre.
Szintén megvalósítható egyforma éles fordulás nagy és közepes hajókat párosítva. Itt figyelni kell rá, hogy – amennyiben nem az a kifejezett cél - érdemes inkább a közepes talpat előre tenni, mert fordított esetben amit a nagy R3-ban lát, azt a közepes el sem éri. A Bullseye arc átfedésére és nyitására vonatkozó észrevétel a kis és közepes hajópárnál leírthoz hasonló.
Eltérő sebességű derékszögű kanyarkombinációk közül az egyetlen, ami számomra kiemelendőnek tűnik, az a következő képen látható eset. Itt kiinduláskor egy közepes és egy kis hajó van egymás mellett úgy, hogy a talpak hátsó széle van vonalban, a köztük lévő távolság 0,5 KiT + két vastag hajszál, a közepes kívülről lép 3-as, a kicsi pedig belülről 1-es sebességgel, a lépés után pedig a talpak eleje szépen egy vonalba érkezik.
Az enyhe fordulókat tekintve nem sok olyan párosítás adódik vegyes talppároknál, ahol valamilyen jól meghatározható kezdő pozícióból kiindulva a manőverek után a hajók megjegyzésre érdemes helyzetbe kerülnének egymáshoz képest. Az egyik ilyen lehetőség, ha kívülre egy kis talp kerül, ami 3-as sebességgel mozog, tőle 0,5 KiT távolságra pedig a közepes talp indul és 1-es enyhe kanyart hajt végre. Ebben az esetben a két gép megtartja azt a helyzetet, hogy a talpuk elülső széle egy vonalban áll (bár a köztük lévő távolság egy kicsit nőni fog).
Amennyiben egy közepes és egy nagy hajót érintkezve, a talpak hátsó szélét egymáshoz igazítva helyezünk el a pályán, akkor az alábbi képen látható módon 1-es és 2-es enyhét fordulva velük szinte ugyanúgy érkeznek, de lesz köztük egy kisebb távolság, ami a játékos számára éppen előnyös lehet. Innentől tovább mozogva pl. egyenes manőverekkel a fentebb írt módon lehet az elülső talpéleket vonalba hozni.
Ha az előzővel ellentétes módon a nagy hajó irányába mozgunk enyhén kanyarodva, akkor elülső szélekkel egy vonalban kezdve és a hajók közt egy kis hézagot (kb. egy élére állított sablon vagy lőtávmérő vastagságát) hagyva, 1-es és 3-as sebesség mellett a két gép szintén tartja az egymáshoz viszonyított helyzetét – a köztük lévő távolságot ezúttal is biztonságosabbra növelve.
A bemutatott dolgokat persze lehet még variálni és egymással kombinálva tovább is fűzni (ahogy pl. a következő részben a 4 K-wing esetében meg is kísérlem), de remélem, hogy a cikkben szereplő alapok között is sokan találnak hasznosítható újdonságot. A formációs repüléshez jó gyakorlást!